Vianočné oblátky

4. prosince 2016 v 9:45 | Maja_N |  ••• literature
Porovnanie literárnej predlohy s filmovým spracovaním.

napísala Maja pre www.majawelt.blog.cz
Poviedku Vianočné oblátky napísal Martin Kukučín a vyšla v roku 1892 v zbierke poviedok s názvom Dve cesty.
Poviedka Vianočné oblátky bola po prvý krát sfilmovaná v roku 1966 ako televízny film. Režisérkou bola Zlatica Miezgová a v hlavných úlohách sa predstavili Ivan Mistrík a Magda Vašáryová.
Známejšou a aj v súčasnosti stále televíziou vysielanou je adaptácia z roku 1977. Režisérom tohto poeticko hudobného televízneho filmu je Martin Ťapák. Autorom hudby je skladateľ Svetozár Stračina známy tvorbou filmovej hudby.
Diskurz poviedky sa odohráva v minulosti a jeho naratívny dej je opisovaný personálnym rozprávačom. Vo filmovom spracovaní je diskurz mimetický, bez rozprávača. Hlavnou postavou je pán učiteľ Ondrej Pevný, na ktorého príchod do obce Konopany spomína rozprávač. Nový pán učiteľ je hneď na prvý pohľad plný entuziazmu a odhodlaný zodpovedne plniť svoje poslanie. Srší z neho pracovné nasadenie a nadšenie pre dobre myslené zámery. Tie však zo strany dedinčanov nie sú prijímané až tak optimisticky, ba dokonca s veľkou nevôľou. Vyčítajú mu, načo napríklad chlapcov strihať, keď ich na vojne ostrihajú a prečo by si dievčatá mali atramentom prsty špiniť a divia sa, ako si učiteľ udrží autoritu bez ferule a signa? Konanie učiteľa a jeho inovácie, pre vtedajšie obyvateľstvo ťažko akceptovateľné, sa vo filme zhodujú s literárnou predlohou. Rozdiel je v zobrazení charakteru hlavnej postavy. Zatiaľ čo pri čítaní poviedky učiteľ Ondrej Pevný pôsobí ako vážny samotársky a tvrdohlavý človek, vo filme hneď zo začiatku vidíme usmiateho priateľského mladíka. Jeho charakter sa ďalej rozvíja v kolízii sujetu. Doteraz si pán učiteľ presadil všetko, čo si zaumienil, avšak kvôli nepozornosti pri podpisovaní vokátora (v evanjelickej cirkvi písomné pozvanie na učiteľský úrad. Vo vokátore boli podmienky a náležitosti učiteľa) sa pečeniu vianočných oblátok, čo je v dedine tradíciou, nevyhne. V oboch prípadoch je z toho rovnako zúfalý, keďže nemá ženu a sám oblátky piecť nevie. Dedinčania však bez oblátok nemôžu zostať a tento problém v poviedke vyrieši náhoda, kedy učiteľa navštívi žena, ktorá si ešte u predchádzajúceho rechtora nechala na povale vysušiť ľanové hlávky. Vo filme síce tiež učiteľovi pomôže náhoda, atmosféra je nielen vďaka hudbe, ale celkovému formovaniu postáv oveľa veselšia a uvoľnenejšia. Dievčatá, ktoré priniesli mlieko a vajcia na oblátky, zbadali vrecia so pšenicou, ktoré už mali byť v mlyne na múku a tak ako v poviedke suseda Kopytuľka, doporučia učiteľovi požiadať o pomoc Jana Predajovie, aj vo filme učiteľovi poradia a pomôžu mladé dievčatá, medzi ktorými je v oboch prípadoch Eva. Tá sa v poviedke objavuje až v závere. Autor ju využíva na dynamizáciu deja. Jej prítomnosť je nevyhnutná k zmene učiteľovho myslenia a túžbe po žene. Dozvedáme sa o tom prostredníctvom vnútorného monológu učiteľa Ondreja Pevného. Takýmto spôsobom, ktorý je uvádzaný vševediacim rozprávačom, aj v poviedke môžeme odčítať, že učiteľ je dobrý a chápavý človek a nie je až taký prísny, ako sa navonok prezentuje.
Celkové vyznenie filmu je odlišné od literárnej predlohy. Príjemnejšie a odľahčenejšie pôsobenie filmového spracovania môže byť spôsobené najmä hudobným spracovaním témy, ale takisto aj optimistickým charakterom pána učiteľa.
Detailnému opisu prostredia nie je kladená dôležitosť, konanie postáv a prostredie v ktorom sa nachádzajú sú však vo filme zhodné s predlohou. Najväčším posunom je jednanie postáv a ich charakter. Pri pečení oblátok pomáhajú Janovi - v poviedke mladý šikovný gazda, vo filme starší skúsený pán, povahovo stále rovnaký - aj šiesti chlapci z dediny. Ich výzor na obraze vidíme presne podľa literárneho popisu, avšak vo filme ich zábava pokračuje aj po príchode učiteľa, ktorý je pri tejto činnosti jedným z nich a nie obávanou autoritou. V poviedke čitateľom v tejto časti objektívny rozprávač objasňuje správanie učiteľa. Tomu zmenili názor profesori v ústave, kde sa počas svojho štúdia naučil vážnosti a opovrhovaniu vykonávať iné než učiteľské činnosti, na ktoré boli učitelia často privolávaní.
V poviedke sa okrem hlavnej dejovej línie, ktorou je pečenie vianočných oblátok rieši postavenie učiteľa ako osobnosti. Literárna predloha venuje priestor diskusii učiteľa a farára na túto tému, zatiaľ čo vo filme na základe jednej repliky nie je možné identifikovať ideu tejto vety s jej rozborom v poviedke, v ktorej sa detailne rozoberá téma slúženia druhým, čo učiteľ považuje spočiatku za degradáciu svojho stavu.
Vo filme je hlavná dejová línia taktiež zameraná na tradície. Nie je to len pečenie vianočných oblátok, ale taktiež zobrazenie zvykov, ktoré sa na dedinách vykonávali. Ide najmä o riekanky a veštenie mladých dievčat čakajúcich na vhodného ženícha. Pomôcť pri hádaní, kto bude ich nastavajúcim má napríklad liatie olova, sv. Ondrej, písanie mien na papieriky na sv. Luciu, či zalievanie suchej vetvičky vodou z potoka, ktorá by mala zakvitnúť. Tradície dievčat zastupuje v hlavnej úlohe Eva.
Tradíciu vianočných oblátok má na starosti pán učiteľ Ondrej, ktorému pomáha Jano a chlapci. Vo filme tvoria výraznú časť sujetu explicitne zobrazené šantiace dievčatá, veštenie a vinšovanie, v poviedke je prvoradé pečenie oblátok, popri ktorom chlapci o strigách a zvykoch rozprávajú v kuchyni.
Celkovo možno označiť rozdelenie úloh aj z rodového hľadiska. Vo filme sú mimeticky zobrazené dievčatá prezlečené za strigy a vykonávajúce ľudové zvyklosti, zatiaľ čo chlapci v kuchyni pečú. Ony sú tie, ktoré si chcú nájsť ženícha. Literárna predloha sleduje prevažne postavy mužského rodu, ktoré popri práci rozprávajú a zabávajú sa aj strašením o strigách a kostlivcoch. Tu sú tiež chlapci tými, ktorí už v mladom veku uvažujú o ženení.
Príbeh je prepletený aj ľúbostným motívom, kedy sa do seba zahľadia učiteľ a mladé dievča Eva. Ich vzťah je naznačený v závere. Vo filmovom spracovaní sa na seba niekoľko krát vzájomne zahľadia, a tým sú ich sympatie vyjadrené iba pohľadmi bez slov. Takéto vyznanie pocitov pôsobí tajuplnejšie a silnejšie ako vnútorné monológy v prozaickom diele. Autor však graduje napätie tým, že postavy sa nestretli a Eva je iba v Ondrejových predstavách. Deň, keď ju počuje rozprávať sa s vojakom ho vnútorne zmení, rovnako ako jeho návšteva u farára, čo je vo filme vynechané. Tieto udalosti sú príčinou jeho vnútornej zmeny. Ondrej je plastický typ postavy, pretože čitateľa aj ostatných hrdinov príbehu prekvapuje tým, že nie je tak chladný a neprístupný, ako sa spočiatku javil. Sám pred sebou si prizná, že je sluhom všetkých, čím vyriešil vlastný vnútorný problém so svojím svedomím a teší sa z toho. Filmový učiteľ Ondrej sa napriek inovatívnym metódam a radikálnym neústupným príkazom zdá byť síce samotársky, ale priateľský, preto jeho charakter zostáva počas celého vývoja deja rovnaký, zatiaľ čo literárny učiteľ Ondrej postupne za prísnou maskou odhaľuje zdvorilého spravodlivého priateľského človeka, ktorý si uvedomí túžbu po žene a rodine. Pred svojimi žiakmi i tak vzbudzuje prirodzený rešpekt, autoritu a vo vedomí bezdôvodne zakorenený strach.
Cesta s oblátkami chlapcov Miška a Ondreja do susednej dediny je vo filme zobrazená chronologicky. V literárnej predlohe zvyšuje tenziu opačný sled udalostí. Zistenie učiteľa, že je už neskoro večer, vonku silná fujavica a chlapci sa stále nevrátili vzbudzuje otázku, čo je s nimi. Až následne na to, je opísaná ich púť a rozhovor o tom, čo chcú v dospelosti od života, o ženení sa a o majetku, kontrastne striedaný s rozprávaním o tom, ako ich mamy obliekli.
Vinš, ktorý majú predniesť v poviedke začína oslovením a pokračuje troma bodkami. Vo filme to bolo možné bez zmeny kontextu riešiť strihom na iný záber. Text vinšu končí hneď po oslovení "Mnohovážni páni patronové...", významovým posunom oproti predlohe je konanie, kedy zvyšok vinšu neodznie ako filmová výpustka, ale končí tým, že Ondrej vinš zabudol.
Vývoj hlavnej postavy je ukončený náznakom šťastného konca po boku ženy.
Najhlavnejším rozdielom medzi literárnou predlohou a filmovým spracovaním poviedky Vianočné oblátky je najmä celková atmosféra. Hudobno poetický film má svižné tempo, je rýchly, veselý s nenaratívnym dejom, kde sú mimeticky zobrazené vysmiate dievčatá a vinšujúci chlapci. Naratívny dej poviedky diegeticky pomocou rozprávača opisuje postavy a núti nás bližšie ich spoznať a pochopiť ich konanie.

film je momentálne dostupný online ◄Vianočné oblátky

 


Anketa

++ Pozerávaš niekedy dokumentárne filmy?

áno
nie

Komentáře

1 ┼Raven Sammael Renkse┼ | Web | 8. prosince 2016 v 14:55 | Reagovat

Zajímavé. To jsem nevěděla.

2 Help On How To pass MUET | E-mail | Web | 4. ledna 2017 v 12:24 | Reagovat

This blog is absolutely nice and informative because the author has used a simplified and relevant structure for the post. The blog is also passing the information on the current world issues and that is very encouraging. I am glad that I have managed to see this post. I hope that other visitors will see this post and also share the information in it.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.